Gebroken Vleugels Van De Belgische Luchtvaart

Al onze boeken zijn in voorraad, en worden doorgaans meteen opgestuurd van zodra wij de betaling ontvangen. Wij hanteren de tarieven van De Post. De boeken worden verpakt in speciale dozen die tegen een stootje kunnen.

Momenteel (dd augustus 2008) zijn onze tarieven (in België) voor het verzenden:

€ 5,00 voor één boek
€ 2,00 per extra boek

Gelieve de totale som te storten rekening houdend met onderstaande gegevens:

Bedrag: € 39,00 + eventuele verzendingskosten
Rekeningnummer:  063-4145898-56
IBAN: BE20-0634-1458-9856
BIC: GKCCBEBB
Vermelding: Gebroken Vleugels

Flying Pencil - Erembodegem-Dorp 80 - 9320 Erembodegem - BELGIUM

Titel: Gebroken Vleugels van de Belgische Luchtvaart
Auteur: André Bar, Daniël Brackx, Cynrik De Decker, Georges Lecomte, Jean-Louis Roba, Jacques Schelfaut
Kostprijs:  39,00 UITVERKOCHT
Gebroken Vleugels van de Belgische Luchtvaart is een luxueuze uitgave, voorzien van harde kaft, stofwikkel en leeslintje. Het meet 215 x 280 mm, telt honderden pagina's en is rijkelijk geïllustreerd. Bekijk hier de folder.

Inhoud

België mag zich terecht beroemen op een indrukwekkende luchtvaartgeschiedenis. Het was de eerste natie, na de VS en Frankrijk, waar aan gemotoriseerd vliegen werd gedaan.

In 2010 zal het net één eeuw geleden zijn dat in ons land ook het eerste slachtoffer viel. Daniël Kinet, gedreven door zijn passie voor het vliegen, stortte in 1910 te pletter. Hij was de tiende dode in de geschiedenis van de luchtvaart.

Zes luchtvaartauteurs, allen lid van de vzw Belgian Aviation History Association, werkten samen aan een historische studie van al diegenen die ten dienste van de Belgische luchtvaart het leven lieten - zowel burgers als militairen.

Het boek begint met die enkele pioniers die voor de Eerste Wereldoorlog omkwamen. Tijdens de vier jaar strijd sneuvelden tientallen verdienstelijke vliegeniers. Tijdens het Interbellum bleef vliegen een gevaarlijk beroep. De Tweede Wereldoorlog vormt het leeuwendeel van deze studie. Tijdens de meidagen van 1940 verweerden onze piloten en waarnemers zich tegen een veel te sterke vijand, maar honderden jongemannen zouden de strijd verder zetten in de rangen van de Royal Air Force. Zij vochten niet alleen tegen de Luftwaffe, maar ook tegen het Japanse Keizerrijk. Velen gaven er hun hoogste goed, en wel boven vier continenten. Zij die overleefden bouwden de Belgische Luchtmacht op. Zo is het verbijsterend om zien hoeveel moeite het kostte om in de jaren ’50 het prille straalvliegtuig te bedwingen.

Het omgekomen boordpersoneel van wat ooit de nationale luchtvaartmaatschappijen waren, vult de lange lijst van militairen aan.

De voorbije decennia werd echter intensief gewerkt aan vliegveiligheid. De inspanningen en offers van de vorige generaties loonden, en vandaag is een carrière in de luchtvaart bovenal de verwezenlijking van een prachtig verlangen.

De auteurs hebben geopteerd om deze studie chronologisch én in een weldoordachte structuur samen te stellen. Hierdoor krijgt de lezer een coherenter overzicht van wat er de voorbije eeuw allemaal aan drama’s gebeurde. Zo wordt duidelijk welke gevaren de opleiding inhield, hoeveel er sneuvelden onder vijandelijk vuur, hoeveel er verongelukten in “bevolen dienst”. Het boek telt een kleine duizend biografieën, vrijwel steeds voorzien van één of meerdere foto’s. Een index achteraan, op familienaam en locatie, maakt van dit boek ook een handig naslagwerk, misschien om zo even te kunnen mijmeren bij de herinnering aan een triest incident, of aan een gestorven collega, vriend of familielid. De auteurs hopen op die manier dat dit boek ook zijn waarde heeft in de historiografie van de rijke Belgische luchtvaartgeschiedenis. Maar bovenal is “Gebroken Vleugels” een eerbetoon aan de mensen die omkwamen tijdens het realiseren van de grootse droom van de mens.

Gebroken Vleugels van de Belgische Luchtvaart geniet de steun van de v.z.w. Belgian Aviation History Association, alsook van de v.z.w. de Vieilles Tiges van België, waarvan de voorzitter en voormalig Stafchef van de Luchtmacht generaal-vlieger Michel Mandl het boek inleidt.

Publicaties:

Familie De Vis - Notoire bloedverwanten en hun patrimonium doorheen Aalst en Affligem

Oilsjtersen Diksjoneir

De Faluintjes 1940-1945
 

Lier 40-45 - Bevochten-Bezet-Bevrijd

3 Para - Kroniek van het 3de Bataljon Parachutisten

De Bezetting in Vogelvlucht - Luchtfoto's van Nederland 1940-1945
 

Het verdwenen Affligem - de oudste foto's van Hekelgem, Essene, Teralfene en de abdij Affligem

Da was nen toëd, jong - Volksverhalen uit de Faluintjes

Album van het Belgisch Koreabataljon 1950-1955
 

Tango Blue

Ailes Brisées de l'aviation Belge

Gebroken Vleugels van de Belgische Luchtvaart
 

Marinekorps Flandern - De Vlaamse kust en het hinterland tijdens de Eerste Wereldoorlog

Terechtgesteld - Duitse executies in Oost- en West-Vlaanderen 1941-1944

Een eeuw luchtvaart boven Kiewit
 

Een eeuw luchtvaart boven Gent : 1940-1945

Vleugels boven Oostende 1909-1919

Kroniek van het Belgisch Koreabataljon 1950-1955
 

Chronique du bataillon belge Corée

De Faluintjes 1914-1918

Een eeuw luchtvaart boven Gent
 

Historiek van de 15de Wing

Historique du 15ième Wing

Mony Van Lierde - DFC & 2 Bars - Van volksjongen tot volksheld UITVERKOCHT