Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent

Al onze boeken zijn in voorraad, en worden doorgaans meteen opgestuurd van zodra wij de betaling ontvangen. Wij hanteren de tarieven van De Post. De boeken worden verpakt in speciale dozen die tegen een stootje kunnen.

Momenteel (dd augustus 2008) zijn onze tarieven (in België) voor het verzenden:

€ 5,00 voor één boek
€ 2,00 per extra boek

Gelieve de totale som te storten rekening houdend met onderstaande gegevens:

Bedrag: € 34,00 + eventuele verzendingskosten
Rekeningnummer:  063-4145898-56
IBAN: BE20-0634-1458-9856
BIC: GKCCBEBB
Vermelding: Gent I + postadres

Flying Pencil - Erembodegem-Dorp 80 - 9320 Erembodegem - BELGIUM

Titel: Een eeuw luchtvaart boven Gent
Auteur: Piet Dhanens i.s.m. Cynrik De Decker
Kostprijs:  34,00
Het boek is een luxueuze uitgave, voorzien van harde kaft en stofwikkel.

Het meet 215 x 280 mm, telt 240 pagina's en is rijkelijk geïllustreerd.

"Een eeuw Luchtvaart boven Gent" is een studie die twee delen omvat. Deel II (1940-2008) en behandelt de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse groei en teloorgang van het vliegveld Sint-Denijs-Westrem.

Informatie over het tweede deel zal later meegedeeld worden.

Inhoud

De voorbije eeuwen was Gent het middelpunt van de ontwikkeling van de luchtvaart. Jarenlang hebben de auteurs gewerkt aan deze bijzondere studie over de grootste droom van de mensheid. Want het was in Gent dat men slechts enkele maanden na de experimenten van de gebroeders Montgolfier, in 1783, met "gasbollen" lange vluchten maakte, die nadien elke Gentse festiviteit opluisterden.

In 1908 klom de Franse luchtvaartpionier Henri Farman met zijn toestel boven de stad - het was de geboorte van de luchtvaart in België. Het was in Gent dat ook de eerste Belgische luchtvaartdode te betreuren viel : Daniël Kinet crashte in 1910 aan de Singel.

Maar met de Duitse bezetting bleef Gent niet gespaard van het oorlogsgeweld: in 1915 stortte een Zeppelin te pletter in Sint-Amandsberg, en de Duitse bezetter gebruikte de vliegvelden Sint-Denijs-Westrem, Gontrode, Oostakker en Mariakerke als uitvalsbases voor de eerste stratgische luchtbombardementen in de geschiedenis. De Britten beschouwden het vliegveld Gontrode, waar men met Gotha's vertrok, als een "vondst van de Duivel".

Tussen de twee wereldoorlogen groeide Sint-Denijs-Westrem uit tot een centrum voor de sportvliegerij.

Dit is het eerste deel dat de pioniersrol van de Arteveldestad en haar omstreken weergeeft. Het fotomateriaal dat de auteurs verzamelden, is ronduit uniek. Doorspekt met soms hilarische, maar ook gruwelijke anekdotiek, is dit kijk- en leesboek een bijzondere bijdrage tot de Gentse, én de nationale luchtvaartgeschiedenis.

Beide auteurs waren te gast bij Ruth Joos in het cultuurprogramma "Mezzo" op Radio 1. Klik hier om het te beluisteren !

Een greep uit de inhoud van het 1ste Deel (periode 1908 – 1939)

  • Opkomst van de ballonvaart in de 18de en 19de eeuw
  • Het Farmanplein : Belgies eerste vliegveld
  • Honderd jaar Belgische luchtvaart - Mei 1908: Sprongetjes en experimenten van Henri Farman
  • De eerste postvluchten in België
  • De acrobatieën van Adolphe Pégoud als apotheose van de Wereldtentoonstelling te Gent in 1913.
  • De Eerste Wereldoorlog : het Armee Flugpark N°4 te Sint-Denijs-Westrem voorzag het Westelijk Front van vliegtuigen
  • Gontrode : de zeppelinbasis voor bombardementen op Frankrijk en Groot-Brittannië.
  • De crash van de LZ37 door Reginald Warneford te Sint-Amandsberg en het mysterie van het Zeppelinmonument op de Westerbegraafplaats.
  • Britse luchtaanvallen in het Gentse
  • De Gentse vliegvelden als uitvalsbasis voor de Gotha's en "Reuzenvliegtuigen": het "Gothahol" Gontrode, Sint-Denijs-Westrem, Mariakerke, Oostakker, en Scheldewindeke : Dagboek van het "Englandgeschwader"
  • De ontwikkeling van de sport- en zweefvliegerij te Sint-Denijs-Westrem ; de Aéro-Club des Flandres, de Societé Gantoise de Vol sans Moteur, de Ghent Aviation Club en de Gentse Universitaire Sportclub
  • Een watervliegveld te Gent? Een megalomaan plan voor een 480 hectare groot meer voor transcontinentale vliegboten tussen beide Leien.

Deze bergingen zijn het werk van het Belgian Aviation History Association Archaeology Team (vzw BAHAAT)

Publicaties:

Familie De Vis - Notoire bloedverwanten en hun patrimonium doorheen Aalst en Affligem

Oilsjtersen Diksjoneir

De Faluintjes 1940-1945
 

Lier 40-45 - Bevochten-Bezet-Bevrijd

3 Para - Kroniek van het 3de Bataljon Parachutisten

De Bezetting in Vogelvlucht - Luchtfoto's van Nederland 1940-1945
 

Het verdwenen Affligem - de oudste foto's van Hekelgem, Essene, Teralfene en de abdij Affligem

Da was nen toëd, jong - Volksverhalen uit de Faluintjes

Album van het Belgisch Koreabataljon 1950-1955
 

Tango Blue

Ailes Brisées de l'aviation Belge

Gebroken Vleugels van de Belgische Luchtvaart
 

Marinekorps Flandern - De Vlaamse kust en het hinterland tijdens de Eerste Wereldoorlog

Terechtgesteld - Duitse executies in Oost- en West-Vlaanderen 1941-1944

Een eeuw luchtvaart boven Kiewit
 

Een eeuw luchtvaart boven Gent : 1940-1945

Vleugels boven Oostende 1909-1919

Kroniek van het Belgisch Koreabataljon 1950-1955
 

Chronique du bataillon belge Corée

De Faluintjes 1914-1918

Een eeuw luchtvaart boven Gent
 

Historiek van de 15de Wing

Historique du 15ième Wing

Mony Van Lierde - DFC & 2 Bars - Van volksjongen tot volksheld UITVERKOCHT