Mony Van Lierde - DFC & 2 Bars - Van Volksjongen Tot Volksheld UITVERKOCHT
Al onze boeken zijn in voorraad, en worden doorgaans meteen opgestuurd van zodra wij de betaling ontvangen. Wij hanteren de tarieven van De Post. De boeken worden verpakt in speciale dozen die tegen een stootje kunnen.
Momenteel (dd augustus 2008) zijn onze tarieven (in België) voor het verzenden:
€ 5,00 voor één boek € 2,00 per extra boek
Gelieve de totale som te storten rekening houdend met onderstaande gegevens:
Mony Van Lierde - DFC & 2 Bars - Van volksjongen tot volksheld UITVERKOCHT
Auteur:
Peter Celis & Cynrik De Decker
Kostprijs:
€0,00UITVERKOCHT
Het boek is een luxueuze uitgave, voorzien van harde kaft en stofwikkel. Het meet 215 x 280 mm, en is rijkelijk geïllustreerd.
Inhoud
Het was een volksjongen uit het Geraardsbergse die uitgroeide tot één van de meest succesvolle vliegeniers van de Tweede Wereldoorlog. Zijn leven was een aaneenschakeling van onwaarschijnlijke gebeurtenissen.
Remi “Mony” Van Lierde diende in de Belgische Luchtstrijdkrachten, en werd reeds in mei 1940 neergehaald door de invallende Duitsers. Hij ontsnapte als één van de eerste doorheen Frankrijk, Spanje en Portugal en zette in de rangen van de Royal Air Force de strijd verder. Daar groeide hij uit tot één van de beste Typhoonpiloten. Bij nacht en ontij sloop hij het bezette luchtruim binnen om er Duitse toestellen neer te halen—één overwinning behaalde hij zelfs boven zijn thuis. Met een Tempest ging hij de V-1’s achterna, en nadien baande hij zich, aan het hoofd van een Brits squadron, een weg doorheen Frankrijk, België en Nederland. Na de Bevrijding werd hij binnengehaald als een volksheld. Geen enkele Belg werd door de Britten zo gedecoreerd. Zowel Ernest Hemingway als Generaal Eisenhower uitten hun waardering voor de man.
Zijn passie voor het vliegen hield hem in de naoorlogse Belgische Luchtmacht, waar hij als eerste de geluidsmuur doorbrak, en een instrumentale rol speelde in de Kongo-crisis van 1960.
Toch dreigde deze opmerkelijke a-typische vliegenier in de vergetelheid te geraken. Remi Van Lierde bleef immers heel bescheiden, en schreef zelf geen memoires. Vijftien jaar lang werkten twee auteurs aan het opvullen van deze leemte. Want Remi Van Lierde past in de gallerij van vliegeniers als Jan Olieslagers, Edmond Thieffry en Willy Coppens. Hij vloog samen met Jean de Selys Longchamps (de man die het “Gestapo”-gebouw op de Louisalaan beschoot) en Raymond “Cheval” Lallemand.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog vloog hij meer dan vierhonderd gevechtsmissies - slechts een handvol RAF-piloten haalden dit fenomenale cijfer. En aan het einde van zijn carrière had hij meer dan vierduizend vlieguren in zijn logboeken genoteerd, en dit op 44 verschillende vliegtuigtypes - van tweedekkers uit de Eerste Wereldoorlog tot straaljagers die Mach 2 haalden.
De auteurs kregen inzage in het archief van de piloot, zijn logboeken en fotoalbums. Ze interviewden de Britse, Amerikaanse en Belgische piloten die naast hem vlogen en vochten. De Britse Typhoonlegende Roland “Bee” Beamont was meteen bereid om een voorwoord te schrijven voor zijn goede vriend Van Lierde. Ook de Duitse kant van de zaak wordt in detail belicht.
“Mony Van Lierde - van volksjongen tot volksheld” vertelt voor de eerste maal in detail het verhaal van één van de markantste figuren uit de luchtvaartgeschiedenis.
De auteurs
Het is de passie voor de vliegerij die beide auteurs jaren terug bij elkaar bracht.
Peter Celis (°1967) vloog als F-16-piloot meer dan 2000 vlieguren bij elkaar. Hij werd in het kader van de NAVO-operaties met zijn 31ste “Tijger”-Smaldeel boven Bosnië en Kosovo ingezet en kent dus het leven als gevechtspiloot. Maar buiten de cockpit is hij een gedreven onderzoeker. Zijn boek “Runways to Victory” werd door het Britse vakblad “Aeroplane Monthly” verkozen tot boek van de maand.
Cynrik De Decker (°1966) bestudeert al twintig jaar het luchtoorloggebeuren boven België en West-Europa, en publiceerde hierover al een aantal werken. In 1997 organiseerde hij met enkele Geraardsbergse vrienden de succesvolle berging van een Canadese Halifaxbommen-werper en zijn vermiste bemanningsleden, uit een moeras bij Schendelbeke (zie ook www.bahaat.be).
Peter en Cynrik stonden mee aan de wieg van de Belgische vereniging voor luchtvaartgeschiedenis, de Belgian Aviation History Association (www.baha.be) en schrijven voor het magazine “Contact”.
“Mony” Van Lierde – het boek
Voorwoord door Roland “Bee” Beamont.
Jeugd in Overboelare, Geraardsbergen en Lessen.
Opleiding in de Belgische Militaire Luchtvaart.
Mei 1940, zijn missies boven de Duitse linies en crash bij Putte.
Ontsnapping uit bezet België, doorheen Frankrijk en de hel van het concentratiekamp Miranda del Ebro.
Tally Ho ! In de rangen van het illustere 609 Squadron. Zijn overwinningen met Spitfires en Typhoons, en het neerhalen van een Duits vliegtuig boven zijn geboortestreek.
De V-1’s achterna - topscorer op de Vliegende Bommen.
Bommen en raketten : aan het hoofd van 164 Squadron doorheen Normandië, België en Nederland.
Feestelijk onthaal van de volksheld in zijn geboortestreek.
De opbouw van een nieuwe Belgische Luchtmacht. Bevelhebber van 350 Squadron.
Het straaltijdperk: vluchten op Meteor en Vampire, als eerste Belg door de geluidsmuur.
Middenin de Koningskwestie - Vleugeladjudant van Leopold III.
zomer 1960: De held van Luluaburg, zijn instrumentale bijdrage bij de bevrijding van Belgische vluchtelingen in Kongo
De laatste vluchten, zijn pensioenjaren.
De krant Het Nieuwsblad kondigde het boek al aan. Klik hier.