De auteurs behandelen wat er allemaal rond, in en boven Gent gebeurde tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Luftwaffe bestookte die meidagen van 1940 de Gentse verkeers-knooppunten en de Kanaalzone. Nadien nam ook zij bezit van het vliegveld en begon een droevige periode van vier jaar bezetting. Generaal Bruno Loerzer vestigde zijn hoofdkwartier van waaruit hij het II.Fliegerkorps tijdens de Slag om Engeland dirigeerde.
De verschrikkelijke bombardementen van de periode 1917-1918 nog in het achterhoofd, begonnen de bevolking en de lokale besturen met het uitbouwen van een netwerk van passieve luchtverdediging : de hele regio werd voorzien van schuilkelders en loopgraven. Voor de eerste maal na zestig jaar wordt dit hele netwerk weer blootgelegd in een bijzonder hoofdstuk, waarin ook de locaties die vandaag nog bestaan, geïnventariseerd worden.
De bombardementen op de Kanaalzone en vooral de spoorwegknooppunten bewezen dat deze structuren hun nut hadden. Alleen, een aantal van deze geallieerde aanvallen eiste een verschrikkelijke tol bij de burgerbevolking. Merelbeke was een triest hoogtepunt in de oorlogsgeschiedenis van de regio Gent. De auteurs onderzochten buitenlandse archieven en vonden nooit eerder gepubliceerde foto's van deze gebeurtenissen, die gekoppeld aan bijzondere documenten, een totaal nieuw beeld geven.
De Westerbegraafplaats werd het verzamelpunt waar heel wat vliegeniers hun rustplaats vonden - Amerikanen, Britten, Canadezen en Duitsers werden van hun crashplaats naar hier gebracht. Vier jaar luchtoorlog en luchtgevechten in het Gentse worden in een apart hoofdstuk behandeld.
Na september 1944 namen de geallieerden bezit van Sint-Denijs-Westrem. De Poolse Spitfirewing zou er memorabele uren beleven tijdens de fameuze Duitse nieuwjaarsaanval op 1 januari 1945, waarbij ze tientallen Focke-Wulfs neerschoten.
Eindelijk krijgen ook de Gentenaars die aan de zijde van de Royal Air Force vlogen de plaats die ze verdienen : Baudouin de Hemptinne, Herman Kreps, Henri Pien, Paul Cooreman...
In dit boek wordt tevens aandacht geschonken aan de recente activiteiten van het Archaeology Team van de Belgian Aviation History Association, die de voorbije jaren het wrak van een Messerschmitt en zijn tot dan vermiste piloot weer naar de oppervlakte brachten te Gottem, en tevens de resten van een Focke-Wulf borgen die in 1945 door de Polen van Sint-Denijs was neergehaald.
Dit boek kwam tot stand doordat drie luchtvaartonderzoekers na jarenlange research de krachten bundelden om zestig jaar na de feiten precies weer te geven wat er zich allemaal in het Gentse luchtruim afspeelde.
Piet Dhanens verzamelde Gentse ooggetuigen en zocht tientallen bronnen bij elkaar : documenten en foto's, maar ook unieke filmbeelden.
Cynrik De Decker legde zich vooral toe op het consulteren van buitenlandse archieven en het interviewen van de vliegeniers die er in betrokken waren. Samen met het BAHA Archaeology Team organiseerde hij de vliegtuigbergingen die in het boek aan bod komen.
Georges Antheunis is werkzaam op de dienst Stadsarcheologie van de Stad Gent en trok met archiefstukken in de hand doorheen straten en pleinen op zoek naar verborgen schuilplaatsen. De resultaten van zijn jarenlange zoektocht zijn verbluffend en laten een héél ander aspect van deze regio zien.
Dit alles maakt van "Een eeuw luchtvaart boven Gent : 40-45" een bijzondere studie die door zijn multidisciplinaire aanpak elkeen aanspreekt.
|