Reeds een eeuw lang neemt het vliegveld Kiewit bij Hasselt een bijzondere plaats in het Limburgse economische, sociale en culturele leven. Het verhaal begint ergens in 1909, wanneer Alfred Lanser besluit om op de "Groote Heide" een "oefenterrein voor vliegeniers" aan te leggen. Er wordt een intern reglement opgesteld en een hele infrastructuur op poten gezet - vliegveld Kiewit is een feit. Onder impuls van Ridder Jules de Laminne bloeit Kiewit helemaal open. Hij neemt Tsaar Ferdinand van Bulgarije aan boord van zijn Farman. Een wereldprimeur, want voor het eerst maakt een gekroond hoofd een vlucht met een vliegtuig. In opdracht van het Ministerie van Oorlog zal de Laminne ook de eerste militaire piloten opleiden. Kiewit is dan ook een bakermat van de Belgische militaire luchtvaart. De publieke belangstelling voor de activiteiten op het vliegveld Kiewit is erg groot. Tijdens de internationale vliegweek eind 1910 dagen er zowat vijftienduizend toeschouwers op. Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog komt er een abrupt einde aan deze eerste bloeiperiode. In augustus 1933 richten een aantal enthousiastelingen, waaronder opnieuw ridder de Laminne, de "Limburg Aviation Club" op en een jaar later wordt er opnieuw gevlogen boven de heide. De jaarlijkse vliegmeetings kennen ook nu een groot succes. Een markante figuur uit die periode is zonder twijfel pater Léon Bradfer. Als eerste Belgische missionaris behaalt hij hier zijn vliegbrevet. Alweer een primeur ! Wat later vertrekt Bradfer vanuit Antwerpen met zijn vliegtuigje naar zijn missiepost in Belgisch-Congo. In 1939, op de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, geldt een algemeen vliegverbod voor plezierluchtvaart boven ons land. Opnieuw gaan de deuren van vliegveld Kiewit tijdelijk dicht.
Maar er komt een derde en definitieve doorstart als in februari 1969 Aero Kiewit boven de doopvont wordt gehouden. Wat later komen daar nog de zwevers van Albatros en de ULM's bij. En ook het publiek blijft komen - getuige het hoge aantal bezoekers tijdens de jaarlijkse opendeurdag.
Vliegveld Kiewit, het oudste vliegveld van België én één van de oudste ter wereld, is dus nog altijd springlevend!
Karin De Greeve (Hasselt, 1956) studeerde biologie aan de Universiteit Gent. Sinds 1989 werkt ze als redacteur bij de VRT. Haar stem hoor je vooral wanneer er kilometerlange files aangekondigd worden... Als kind was Karin al geboeid door vliegtuigen en ze dacht er zelfs aan om piloot te worden. Uiteindelijk ging het beroeps-halve een andere kant op, maar de interesse voor de luchtvaart en in het bijzonder voor de geschiedenis van de vliegerij, bleef sluimeren. Ze vond haar stek op Kiewit en werkte er aan deze studie van het oudste vliegveld van België.
In het boek vertelt de auteur het verhaal over deze bijzondere site. De nostalgische verhalen en foto's van de pioniers en de clubs maken van Een eeuw luchtvaart boven Kiewit een boeiende bijdrage tot de Limburge geschiedenis.
|